Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Berekeningsvarianten voor box 3-heffing tot 2022 en vanaf 2023
Op 6 juni 2024 oordeelde de Hoge Raad dat nader rechtsherstel geboden moet worden als het werkelijke rendement van het box 3-vermogen lager is dan het forfaitaire rendement. Op 14 juni 2024 heeft ze een nieuwe aanwijzing gegeven over de berekening van de box 3-heffing over het werkelijke rendement van een box 3-woning. We lichten de berekeningsvarianten kort toe.
Op 6 juni 2024 oordeelde de Hoge Raad dat ook de Wet rechtsherstel box 3 en Overbruggingswet box 3 in strijd zijn met Europees recht als het werkelijke rendement lager is dan het forfaitaire rendement. Op 24 december 2021 had de Hoge Raad op dezelfde wijze al geoordeeld over de oude box 3-wetgeving vanaf 2017.
De arresten van 24 december 2021 en 6 juni 2024 betekenen dat je tot en met 2022 te maken hebt met drie berekeningen voor box 3-heffing:
Over de jaren tot en met 2022 werkt de berekening als volgt:
Let op! Je kunt alleen een beroep doen op vaststelling op het werkelijke rendement als je nog kunt aansluiten bij het oordeel van de Hoge Raad van 6 juni 2024. Dat zal lang niet altijd het geval zijn. Het ministerie van Financiën bestudeert momenteel het oordeel van de Hoge Raad van 6 juni 2024. Het wachten is nu op meer duidelijkheid hierover.
Vanaf 2023 zijn er twee berekeningen:
Is het werkelijke rendement lager dan het forfaitaire rendement van de Overbruggingswet? Dan berekent de Belastingdienst jouw box 3-heffing op basis van het werkelijke rendement.
Voorlopig houdt de Belastingdienst de meeste aangiften inkomstenbelasting 2023 met box 3-inkomen nog aan in afwachting van de duidelijkheid die het ministerie van Financiën gaat verschaffen over het oordeel van de Hoge Raad van 6 juni 2024. Je hoeft tot nader bericht dus nog niets te doen, tenzij je al een definitieve aanslag IB ontvangt of hebt ontvangen met box 3-inkomen!
Ontvang je al een definitieve aanslag inkomstenbelasting met box 3-inkomen of heb je die al ontvangen? Bel of mail ons dan gelijk. We kunnen dan samen bepalen wat wijsheid is voor jouw specifieke situatie en als nodig binnen de bezwaartermijn van zes weken actie ondernemen.
De Hoge Raad heeft op 6 juni 2024 ook een aantal regels gegeven voor correcte berekening van het werkelijke rendement. Een van die regels is dat gerealiseerde én ongerealiseerde vermogenswinsten, positief dan wel negatief, ook onderdeel zijn van het werkelijke rendement.
Op 14 juni 2024 heeft de Hoge Raad hieraan voor woningen die in box 3 vallen nog een nieuwe aanwijzing gegeven: Voor de vaststelling van het werkelijke rendement van een woning de bepaal je de waarde van de woning aan het begin en het einde van het jaar op basis van de WOZ-waarden.
Bron: SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk