Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Als een medewerker zich ziekmeldt kun je als werkgever een bedrijfsarts inschakelen. Wat als de medewerker het daar niet mee eens is of de arts niet alles wil vertellen. Wat zijn de rechten en plichten? Antwoord op 8 veel gestelde vragen.
Een bedrijfsarts heeft een cruciale rol in het beoordelen van de arbeidsongeschiktheid en het eventuele begeleiden van re-integratie terug in het werk. Toch kan het inschakelen van een bedrijfsarts vragen of ongemak oproepen bij een medewerker.
Zo kan het gebeuren dat een zieke medewerker denkt:
Een bedrijfsarts is niet op de hand van een werkgever. Ja, als werkgever schakel jij de arts in en bekostig je dit, maar de bedrijfsarts beoordeelt de arbeidsongeschiktheid en re-integratiemogelijkheden van een medewerker geheel onafhankelijk. Hij dient daarbij zowel de werkgever als medewerker.
Hoewel je bij ziekte zowel een bedrijfsarts als arboarts kunt inschakelen, zijn er wel verschillen: Een bedrijfsarts is afgestudeerd in geneeskunde met een aanvullende studie van vier jaar en een specialisme ‘arbeid en gezondheid bedrijfsgeneeskunde’, aldus de Patiëntenfederatie Nederland. Arboartsen zijn basisartsen, zij hebben niet die specialisatie. Arboartsen mogen daarom alleen onder toezicht van een bedrijfsarts hetzelfde werk doen als bedrijfsartsen.
De wet is duidelijk: ja, een medewerker moet meewerken aan het proces van verzuimbegeleiding. Daaronder valt ook een bezoek aan de bedrijfsarts als je dit als werkgever vraagt. Het maakt niet uit of de medewerker nog maar kort ziek is. De redenering is namelijk dat een vroege beoordeling kan helpen om langdurige uitval te voorkomen. Is een medewerker door zijn ziekte fysiek niet in de gelegenheid om naar de bedrijfsarts toe te gaan, dan kan de bedrijfsarts de medewerker ook thuis bezoeken.
Weigert een zieke medewerker mee te werken aan zijn verzuimbegeleidingsproces, dan kun je als werkgever in het uiterste geval zijn loon opschorten. Je mag de loonbetaling uitstellen tot het moment dat de medewerker meewerkt aan zijn verzuimbegeleiding. Dan kan de bedrijfsarts immers pas vaststellen of de medewerker arbeidsongeschikt is en het loon dus moet worden door betaald.
Een bedrijfsarts wil een zo compleet mogelijk beeld krijgen van de situatie van een zieke medewerker, zowel fysiek als mentaal. De bedrijfsarts heeft daartoe inzage in arbeidsrelevante medische gegevens van de medewerker. En het is goed als een medewerker zo eerlijk en volledig mogelijk is over alles rond de arbeidsongeschiktheid. Denk aan medicijngebruik, behandelingen, en de precieze aard van klachten. Een medewerker hoeft echter zeker geen gedetailleerde informatie over privézaken te verstrekken.
De bedrijfsarts heeft een beroepsgeheim. Zonder toestemming van de zieke medewerker mag de arts geen medische gegevens delen met diens werkgever. De arts mag alleen vertellen of een behandeling volgt, in hoeverre de medewerker weer kan werken, of er aanpassingen op de werkplek nodig zijn en welke andere werkgerelateerde zaken er zijn.
Het kan dat een zieke medewerker en bedrijfsarts van mening verschillen over het herstel en de werkhervatting. De medewerker heeft dan recht op een second opinion van een andere bedrijfsarts. Hiervoor heeft de medewerker geen toestemming van jou nodig, maar hij moet je er wel van op de hoogte stellen. Valt ook de second opinion in het nadeel van de medewerker uit, dan kan die alleen nog met jou overleggen over een voor jullie beide acceptabele oplossing. Lukt dit niet, dan kan de medewerker een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Zo’n oordeel is niet bindend, maar weegt wel zwaar in eventuele vervolgstappen, zoals loonopschorting of een rechtszaak.
Een bedrijfsarts weigeren kan alleen in extreme gevallen, bijvoorbeeld als de medewerker twijfels heeft over de onafhankelijkheid van de arts of als er sprake is van een vertrouwensbreuk. Maar daarmee begint een lastig traject, want als werkgever heb je vaak afspraken met een specifieke arbodienst.
Bron: Intermediair
Actueel
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk