Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Auto zakelijk of privé rijden – Wat is voordeliger?
Zet je de auto op de zaak of houd je hem liever privé? Wat is fiscaal de beste optie? Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van een auto zakelijk of privé rijden en wat weegt het zwaarst? We hebben de belangrijkste punten voor je verzameld, zodat je de afweging makkelijker kunt maken.
Wat voordeliger is – een auto zakelijk of privé rijden – hangt af van een groot aantal factoren, zoals:
Maar meestal zijn deze gegevens niet volledig bekend en moet je uitgaan van schattingen. De werkelijkheid kan dan afwijken van de berekeningen.
Vervolgens moet je ook nog rekening houden met belastingtarieven en inkomensafhankelijke heffingskortingen, die regelmatig wijzigen.
Ben je ondernemer in de inkomstenbelasting, dan mag je doorgaans kiezen of je de auto tot je ondernemingsvermogen rekent of tot je privévermogen. Rijd je echter maar maximaal 500 kilometer per jaar privé met de auto, dan ben je verplicht om de auto te rekenen tot het ondernemingsvermogen. En rijd je minder dan 10% van het aantal kilometers zakelijk, dan moet je de auto tot het privévermogen rekenen.
Een auto van de zaak heeft een aantal voordelen:
Schaf je met je onderneming een auto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km aan, dan geldt alléén in 2024 nog:
Voor een plug-inhybride met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gr/km, betaal je in 2024 de helft van de motorrijtuigenbelasting die geldt voor een gewone personenauto geldt. Ook dit geldt alleen nog in 2024.
Schaf je in 2024 een milieuvriendelijke auto aan en reken je deze tot het ondernemingsvermogen, dan kom je mogelijk in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA). De MIA geldt in 2024 alleen nog voor een waterstofpersonenauto en voor een personenauto op zonnecellen met een CO2-uitstoot van 0 gr/km. Er gelden verschillende aftrekpercentages en er zijn maxima gesteld aan de in aanmerking te nemen investeringsbedragen.
De auto van de zaak brengt ook een aantal nadelen met zich mee:
Verricht je onderneming ook btw-vrijgestelde prestaties, dan kun je voor de omvang van die prestaties geen btw aftrekken. Ook de niet-aftrekbare btw vanwege privégebruik van de auto vermindert naar rato.
Voorbeeld:
Verricht je onderneming voor 40% aan vrijgestelde prestaties, dan kun je 40% van de btw niet in aftrek brengen. Er blijft van alle btw dan dus 60% over die wel aftrekbaar is. Voor de niet-aftrekbare btw vanwege privégebruik van de auto is de correctie dan niet 2,7%, maar 60% (100% -/- 40%) x 2,7%.
De fiscale spelregels voor de bijtelling privégebruik auto zijn afhankelijk van je ondernemingsvorm:
Voor de meeste auto’s die vanaf 2017 op kenteken zijn gezet geldt een standaardbijtelling van 22% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm). Alleen voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt nog een lagere bijtelling. De lage bijtelling is voor auto’s die sinds 2019 op kenteken zijn gezet, beperkt tot een deel van de cataloguswaarde (met uitzondering van auto’s op waterstof en op zonnecellen). Over het meerdere geldt de normale bijtelling van 22%.
Voor een nieuwe auto gelden in 2024 de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
Een vastgesteld percentage geldt voor alle auto’s gedurende 60 maanden. Daarna wordt de bijtelling bijgesteld op basis van dan geldende percentages.
Een auto met een datum van eerste toelating tot de weg van uiterlijk 31 december 2016 krijgt na 60 maanden geen bijtelling van 22%, maar van 25%. Tenzij het een elektrische auto is met 0 CO2-uitstoot. Hiervoor wordt de bijtelling in 2024 19% tot een cataloguswaarde van € 30.000 en 25% over het meerdere.
Rijd je jaarlijks niet meer dan 500 kilometer privé met de auto en kun je dit bewijzen, dan geldt hiervoor geen bijtelling. Woon-werkkilometers worden voor de inkomstenbelasting gezien als zakelijk, ook als u thuis gaat lunchen. Voor de btw gelden die kilometers echter als privé.
Is je auto ouder dan 15 jaar? Dan bedraagt de standaardbijtelling geen 22% van de cataloguswaarde, maar 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer.
Een auto in privé aanschaffen heeft een aantal voordelen:
De auto in privé brengt ook een aantal nadelen met zich mee:
Vergoedt je onderneming nagenoeg alle kosten van je privéauto aan jou, dan kan het zijn dat de Belastingdienst je privéauto alsnog aanmerkt als auto van de zaak!
Wat is nu voordeliger, de auto zakelijk of privé rijden? Een exact antwoord is lastig te geven gezien alle omstandigheden en factoren die van invloed zijn. Toch is er wel een aantal grove vuistregels te geven:
Bij lage afschrijvingskosten of bij veel zakelijke kilometers is een privéauto over het algemeen voordeliger.
Maak echter geen ondoordachte keuze en vraag ons om hulp bij een exacte berekening.
Staat een auto eenmaal op de zaak, dan kun je deze als ondernemer in de inkomstenbelasting in beginsel niet overbrengen naar privé. Uitzondering zijn zogenaamde fiscale bijzondere omstandigheden. Daarvan is niet vaak sprake, maar je kunt denken aan:
Een auto op naam van de bv is in beginsel altijd zakelijk. Bij een bv is overbrengen naar privé wel mogelijk. Ook zonder bijzondere omstandigheden. Je kunt de auto altijd van je bv verkopen aan jezelf als dga. Vervolgens kun je zakelijke ritten voor de bv maken tegen een vergoeding van € 0,23/km.
Gezien de relatief lage onbelaste vergoeding van € 0,23 per kilometer en de hoge brandstofkosten valt de vergelijking van een auto zakelijk of privé rijden in 2024 mogelijk anders uitvallen dan eerder het geval was.
Op onze ‘Zakelijke mobiliteit’-pagina vind je alle actualiteiten en tips over een auto zakelijk of privé rijden en andere zakelijke mobiliteits-topics.
Bron: SRA
Actueel
Interview Salaris Vanmorgen met Matthijs Koppelaar
Update Special Eindejaarstips 2024
Mogelijk meer WBSO fiscaal voordeel voor jouw R&D
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Eerder dit jaar won Matthijs Koppelaar, Manager Salaris & Advies, de titel ‘Leidinggevende salarisprofessional van het jaar’. Nu is hij als jurylid betrokken bij diezelfde verkiezing voor 2025. Wat vindt hij zo mooi aan het salarisvak en waarom maakt hij zich er hard voor? Salaris Vanmorgen interviewde hem erover. Matthijs Koppelaar in jury Salarisprofessional van […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2025 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen van verlies van heffingskortingen, clusteren van […]
Ben je ondernemer en heb je plannen voor Research & Development? Of wil je technisch-wetenschappelijk onderzoek uitvoeren? Dan kun je aanspraak maken op belastingvoordeel vanuit de WBSO-regeling. De Tweede Kamer heeft ingestemd met extra budget hiervoor in 2025 en de Eerste Kamer stemt hierover op 17 december 2024. Kort meer over de WBSO, de voordelen, […]
De Raad van State (RvS) ziet grote struikelblokken bij het voorgestelde nieuwe box 3-stelsel en vindt dat de regering terug moet naar de tekentafel. Meer over het oordeel van de RvS en geconstateerde gebreken. In juni 2024 presenteerde het vorige kabinet het voorstel voor de Wet werkelijk rendement box 3 aan de RvS. Snel komen […]
Ook in 2025 zijn er flinke wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR). Fiscalist Han Schut signaleert dat deze veranderingen vooral familiebedrijven raken die willen overdragen naar de volgende generatie. Hij heeft de belangrijkste wijzigingen en to do’s van bedrijfsoverdracht voor je samengevat en waarschuwt: Heb je een familiebedrijf en wil je die schenken? […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk