Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Afkoop oude levensverzekering soms belast in box 1
Overweeg je het afkopen van een levensverzekering die is afgesloten vóór 1 januari 2001? Ga dan na of deze polis onder het oude regime valt of dat de rente in de afkoopsom belast is.
Een man sluit op 1 november 1997 een levensverzekering af. Vanaf die datum tot 1 november 2012 moet hij premies voldoen. Op 31 december 2000 heeft de levensverzekering een waarde van € 4.035.364, terwijl de man € 3.333.464,93 aan premies heeft betaald. Maar op 1 augustus 2002 maakt hij de polis premievrij. Hij heeft dan inmiddels € 3.767.272 aan premies betaald.
In 2014 koopt de man de levensverzekering af en ontvangt hij de afkoopwaarde van € 3.984.388. De man stelt dat de levensverzekering geen kapitaalverzekering, maar een saldolijfrente is. Alleen als de uitkering de betaalde premies overstijgt, is de uitkering belast. De bepalingen van de Wet IB 1964 blijven dan namelijk gelden, aldus de man. Bovendien stelt hij dat geen kapitaal verzekerd is bij leven, omdat in de polis geen verzekerd bedrag bij leven is opgenomen.
Hof Den Bosch toetst de levensverzekering aan de voorwaarden voor het van toepassing blijven van het regime van de Wet IB 1964. Omdat de premies binnen een bepaalde bandbreedte zijn gebleven, is dat niet het geval. Dat betekent dat de renteaangroei over de periode van 1997 tot 1 januari 2001 belast is als inkomen uit werk en woning (box 1).
Verder is de levensverzekering niet te beschouwen als een saldolijfrente. In de polis is immers geen recht op periodieke uitkeringen overeengekomen.
De man heeft ook nog gesteld dat de Invoeringswet Wet inkomstenbelasting 2001 een ongeoorloofd onderscheid maakt tussen kapitaalverzekeringen die wel op weg zijn naar een vrijgestelde uitkering en kapitaalverzekeringen die dat niet zijn. Maar deze gevallen zijn niet voldoende met elkaar te vergelijken om een beroep op het discriminatieverbod te doen slagen, aldus de belastingrechter.
Voor het hof betoogt de man dat hij de levensverzekering ten onrechte heeft gekwalificeerd als een kapitaalverzekering die in box 3 valt. Daardoor zou hij in de voorafgaande jaren ten onrechte inkomstenbelasting hebben betaald over de waarde van de levensverzekering.
De man bepleit de – volgens hem – ten onrechte betaalde inkomstenbelasting te mogen aftrekken van zijn belastbare inkomen uit werk en woning (box 1). Het hof volgt dit betoog niet, omdat hij de levensverzekering terecht in de voorgaande jaren in box 3 heeft opgenomen.
Bron: Taxence, Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch 28 februari 2024 (gepubliceerd 27 maart 2024), ECLI:NL:GHSHE:2024:627, 22/00819
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk