Verandering biedt kansen
Home / Blogs / false
Het verwerken van een administratie gebeurt al eeuwen. In al die tijd is het verwerken steeds sneller gegaan. U kunt zich nu toch niet meer voorstellen dat u uw administratie in een doorschrijfboek bijhoudt, waarbij één foutje al snel resulteert in het overschrijven van de hele pagina. Toch was dit een kleine 25 jaar geleden nog de manier om de administratie bij te houden.
Voor de verwerking van uw administratie zult u gebruik maken van een boekhoudpakket. De meeste MKB bedrijven zijn hiermee in de jaren 90 gestart. Wellicht maakte u, net als heel veel andere bedrijven, gebruik van het pakket Exact voor Dos. Een foutje is in een pakket snel hersteld. En ook heeft u de mogelijkheid om diverse rapportages te genereren om zo voor een gedeelte te voorzien in uw informatiebehoefte. Een hele verbetering dus ten opzichte van een doorschrijfboek.
Echter het is nog steeds veel werk. U moet eerst een inkoopfactuur boeken, vervolgens moet u alle gegevens weer invoeren in uw bankpakket (of in die tijd een overschrijvingsformulier) en tot slot moet u de gegevens nogmaals invoeren bij het verwerken van het dagafschrift. Kortom veel handmatige handelingen die veel tijd en geld kosten. Ook legden de inkoopfacturen vaak een hele weg af. Eerst in de map “te betalen”, daarna in de map “in betaling” en tot slot in de map “betaalde facturen”. En ook worden vaak rapportages overgetypt om zo de managementrapportage te vullen.
Gelukkig kan het tegenwoordig allemaal veel makkelijker. De moderne pakketten bieden de mogelijkheid om:
– Facturen bijna volledig automatisch te boeken; – Digitale facturen in het pakket op te vragen waardoor een papieren dossier overbodig is; – Betalingen met één vinkje te verrichten na het verstrijken van een betalingstermijn; – Dagafschriften automatisch op te halen bij de bank, maar ook grotendeels volledig juist te boeken; – Aanmaningen na het verstrijken betalingstermijn per e-mail te versturen. – Dagelijks in de informatiebehoefte te voorzien middels dashboards; – Eenvoudig data te exporteren naar Excel waarmee automatisch de gewenste rapportage kan worden gevuld.
Toch zien wij vreemd genoeg in de praktijk dat nog vrij weinig gebruik wordt gemaakt van deze mogelijkheden. Dit terwijl in deze economisch lastige tijden hiermee veel tijd (en dus geld) kan worden bespaard. Tijd die uw medewerkers kunnen besteden aan zaken waarmee u wordt ondersteund in het succesvoller maken van uw onderneming.
Robert Paul van Rekum
Actueel
Hoe weet je of nieuw talent een perfecte match kan worden?
Duurzaamheid in het mkb – Accountant Wouter over vragen en kansen
Renting or purchasing a holiday home in the Netherlands – 4 tax issues to watch out for
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
In de huidige krappe arbeidsmarkt is ‘die ene’ die precies past bij jouw vacature nagenoeg onvindbaar. Steeds belangrijker wordt daarom het ontwikkelpotentieel van een sollicitant. Wat kan diegene uiteindelijk voor jouw organisatie gaan betekenen? En daar kan een assessment je bij helpen. Door Sanneke Peters, HR-consultant/Psycholoog Niet eerder was het zo’n uitdaging om aan personeel […]
‘Duurzaamheid’ is niet meer weg te denken is. Je hoort de term constant en overal: op televisie, in politieke debatten en zelfs langs de lijn van het voetbalveld. Maar wat betekent duurzaamheid in het mkb? En wat moet of kun je met de CSRD? Ik heb 4 vragen voor je beantwoord en de voordelen op […]
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
Wist je dat duurzaamheid gaat over meer dan het milieu? Sociale aspecten en goed bestuur zijn net zo belangrijk. Zeker als je vragen krijgt vanuit je keten van leveranciers of afnemers, omdat zij CSRD-plichtig zijn of vanuit beleid voorkeur geven aan duurzame samenwerkingspartners. Daarom 10 tips voor duurzaamheid, waarmee je ook in het mkb verder […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk