Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Tips om verzuim aan te pakken
Negen op de tien ondernemers weten niet wat verzuim kost of wat het verlagen ervan hen kan opleveren. Werkgevers kunnen veel doen om verzuim aan te pakken, met behulp van actieve verzuimbegeleiding en -beheersing. Ook positieve, energieke en betrokken werknemers helpen daarbij. Een aantal tips die u als ondernemer kunnen helpen bij een beter verzuimbeleid.
Maar verzuim bespreekbaar, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg. Laat werknemers meedenken hoe verzuim te voorkomen is draagvlak creëren. Spreek waardering uit naar uw werknemers als het verzuim daalt.
Stuur op meer werkplezier door te focussen op wat werknemers energie geeft. Vraag hoe het werk bevalt, hoe de collegiale samenwerking verloopt en of er andere zaken binnen of buiten het werk spelen waar werknemers over zouden willen praten.
Met een RIE (risico – en inventarisatie evaluatie) kan snel en efficiënt inzicht verkregen worden in de arbeidsrisico’s. En met een PMO (periodiek medisch onderzoek) wordt in kaart gebracht hoe het staat met de fysieke en mentale fitheid van werknemers. Ondernemers die weten waar de risico’s schuilen, kunnen tijdig maatregelen nemen om uitval te voorkomen.
Wellicht is de werknemer zodanig ziek dat hij zijn reguliere werk niet kan uitvoeren, maar wel ander werk binnen het bedrijf kan verrichten. Vraag daarom of en zo ja welke aanpassingen nodig zijn, zodat de werknemer zo snel mogelijk aan het werk kan. Dit bevordert het herstel en de re-integratie. Denk bij gebroken been bijvoorbeeld aan aangepaste werkplek of vervoer van en naar het werk.
Een arbeidsconflict is geen geldige reden voor een ziekmelding. Immers, als het conflict er niet zou zijn, kan de werknemer zijn werk gewoon doen. Een conflict kan wel de oorzaak zijn van verzuim en zo toch leiden tot een geldige ziekmelding. Maak een conflict in ieder geval bespreekbaar. Hoe eerder het conflict besproken wordt, hoe beter. Zo kan (onnodig) verzuim worden voorkomen.
Actueel
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Special Eindejaarstips 2024
Werkkostenregeling 2024 en 2025: Wat kan en mag je onbelast vergoeden?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als accountants zijn we primair verantwoordelijk voor een ‘deugdelijke controle’ van de jaarrekening. Mijn collega’s en ik toetsen aan de norm en signaleren eventuele onregelmatigheden. Maar daar houdt het niet op. Daar begint het pas: het speurwerk. Zijn we daarmee ook fraudespecialist? Ja, een deel van mijn collega’s en ik wel. Ik leg je uit […]
Als een medewerker zich ziekmeldt kun je als werkgever een bedrijfsarts inschakelen. Wat als de medewerker het daar niet mee eens is of de arts niet alles wil vertellen. Wat zijn de rechten en plichten? Antwoord op 8 veel gestelde vragen. Een bedrijfsarts heeft een cruciale rol in het beoordelen van de arbeidsongeschiktheid en het […]
Wat kan er dit jaar fiscaal nog? Waar moet je rekening mee houden en wat kun je nog beter snel regelen? Je leest in deze Special Eindejaarstips 2024* allerlei waardevolle tips om belastingvoordelen te maximaliseren en risico’s te verminderen. Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen van verlies van heffingskortingen, clusteren van zorgkosten, kopen van […]
Ongewenst gedrag op de werkvloer, zoals pesten, intimidatie of discriminatie, kan grote schade aanrichten, zowel voor medewerkers als voor de organisatie. Vaak richten bedrijven zich op het opzetten van sociale veiligheid, zoals het invoeren van een gedragscode of het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Maar echte preventie begint pas met psychologische veiligheid. Dit gaat verder dan […]
Het laatste kwartaal van 2024 is ingegaan. Wil je medewerkers nog dit jaar iets extra’s geven zonder daarover loonbelasting af te hoeven dragen? Check of je nog beschikt over vrije ruimte van de werkkostenregeling 2024. Hier nog een overzicht met de voorwaarden en wat je zoal onbelast kunt vergoeden. Wat is de werkkostenregeling (WKR)? De […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk