Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Tips om verzuim aan te pakken
Negen op de tien ondernemers weten niet wat verzuim kost of wat het verlagen ervan hen kan opleveren. Werkgevers kunnen veel doen om verzuim aan te pakken, met behulp van actieve verzuimbegeleiding en -beheersing. Ook positieve, energieke en betrokken werknemers helpen daarbij. Een aantal tips die u als ondernemer kunnen helpen bij een beter verzuimbeleid.
Maar verzuim bespreekbaar, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg. Laat werknemers meedenken hoe verzuim te voorkomen is draagvlak creëren. Spreek waardering uit naar uw werknemers als het verzuim daalt.
Stuur op meer werkplezier door te focussen op wat werknemers energie geeft. Vraag hoe het werk bevalt, hoe de collegiale samenwerking verloopt en of er andere zaken binnen of buiten het werk spelen waar werknemers over zouden willen praten.
Met een RIE (risico – en inventarisatie evaluatie) kan snel en efficiënt inzicht verkregen worden in de arbeidsrisico’s. En met een PMO (periodiek medisch onderzoek) wordt in kaart gebracht hoe het staat met de fysieke en mentale fitheid van werknemers. Ondernemers die weten waar de risico’s schuilen, kunnen tijdig maatregelen nemen om uitval te voorkomen.
Wellicht is de werknemer zodanig ziek dat hij zijn reguliere werk niet kan uitvoeren, maar wel ander werk binnen het bedrijf kan verrichten. Vraag daarom of en zo ja welke aanpassingen nodig zijn, zodat de werknemer zo snel mogelijk aan het werk kan. Dit bevordert het herstel en de re-integratie. Denk bij gebroken been bijvoorbeeld aan aangepaste werkplek of vervoer van en naar het werk.
Een arbeidsconflict is geen geldige reden voor een ziekmelding. Immers, als het conflict er niet zou zijn, kan de werknemer zijn werk gewoon doen. Een conflict kan wel de oorzaak zijn van verzuim en zo toch leiden tot een geldige ziekmelding. Maak een conflict in ieder geval bespreekbaar. Hoe eerder het conflict besproken wordt, hoe beter. Zo kan (onnodig) verzuim worden voorkomen.
Actueel
5 trends in duurzaam beloningsbeleid en vernieuwende arbeidsvoorwaarden
Belastingdienst extra alert op onzakelijke kosten in zakelijke aangiften
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk