Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij.
De wetswijzigingen per 1 juli zijn beperkt, maar er zijn toch een enkele punten waar je als HR-professional of werkgever op moet letten:
Het bruto wettelijk minimumuurloon wordt verhoogd naar € 14,40. Op 1 januari 2025 lag dit bedrag nog op € 14,06.
De Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten (TSB) wordt uitgebreid met:
Hierdoor kunnen werknemers met deze aandoeningen vanaf 1 juli 2025 een financiële tegemoetkoming aanvragen.
Werkgevers met 100 of meer werknemers moeten uiterlijk op 30 juni 2025 rapporteren over het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer van hun medewerkers. Deze rapportageverplichting is al van kracht sinds 1 juli 2024. Zorg dus dat je op tijd bent.
De wettelijke vakantiedagen van 2024 vervallen op 1 juli 2025, mits medewerkers voldoende kans hebben gehad om ze op te nemen en hier tijdig over zijn geïnformeerd.
Volgens de Voorjaarsnota en het Belastingplan 2026 zijn dit de belangrijkste wijzigingen:
De mogelijkheid om huisvestingskosten in te houden op het minimumloon wordt afgebouwd in vijf stappen vanaf 1 januari 2026. Vanaf dat moment wordt het inhoudingspercentage elk jaar met 5% verlaagd.
Vanaf 1 juli 2026 worden alleen werkgevers met minder dan 25 medewerkers gecompenseerd bij bedrijfsbeëindiging. Grotere werkgevers vallen buiten deze regeling.
Uiterlijk op 7 juni 2026 moet Nederland deze richtlijn hebben omgezet in nationale wetgeving. Dat kan leiden tot extra administratieve lasten voor werkgevers.
Sommige voorstellen zijn nog in behandeling of onzeker:
Hoewel een deel van de salariswijzigingen 2025 en vergoedingen in 2026 al is vastgelegd, zorgt de demissionaire status van het kabinet voor onzekerheid. Houd de ontwikkelingen rond Prinsjesdag en wetsvoorstellen goed in de gaten. Planningen kunnen nog verschuiven of worden aangepast.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk