Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Nieuwe kadernota rechtmatigheid 2025: wat verandert er?
Voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen wordt de controle op rechtmatigheid strenger. Controllers, financieel specialisten en beleidsmedewerkers krijgen te maken met een lagere verantwoordingsgrens en een aangepaste berekeningsbasis. De Commissie BBV heeft dit vastgelegd in de Kadernota rechtmatigheid 2025. In dit artikel lees je de drie belangrijkste wijzigingen en wat de impact is in de praktijk.
De Kadernota rechtmatigheid 2025 bouwt voort op eerdere versies, maar bevat drie relevante aanpassingen voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen:
Deze wijzigingen sluiten aan op de ontwikkelingen in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado), het Besluit begroting en verantwoording (BBV) en het Besluit financiële verhouding 2001.
De Kadernota rechtmatigheid 2025 maakt de controle op rechtmatigheid strenger. Gemeenten moeten nauwkeuriger rapporteren over fouten en onduidelijkheden. Controllers en financieel specialisten doen er goed aan hun interne processen hierop af te stemmen.
Door de nieuwe berekeningsbasis verandert ook de vergelijking met eerdere jaren. Beleidsmedewerkers moeten hier rekening mee houden bij rapportages en analyses. Zo blijft de verantwoordingsinformatie betrouwbaar en consistent.
De bepalingen gelden vanaf het verslaggevingsjaar 2024. Gemeenten en gemeenschappelijke regelingen moeten hun processen dus in 2025 klaar hebben voor de nieuwe manier van verantwoorden.
De volledige Kadernota rechtmatigheid 2025 bevat ook alle antwoorden uit de V&A-rubriek tot en met 1 september 2025. Het is verstandig deze te raadplegen bij de voorbereiding..
De Kadernota rechtmatigheid 2025 vraagt om een scherpere blik op rechtmatigheid. De lagere grens en aangepaste berekeningsbasis betekenen dat gemeenten hun beheersing en verantwoording moeten bijstellen. Controllers, financieel specialisten en beleidsmedewerkers kunnen nu alvast starten met het doorvoeren van de wijzigingen. Zo blijft de organisatie compliant én klaar voor de verslaggeving van 2024 en verder.
Je vindt de geactualiseerde Kadernota rechtmatigheid 2025 op de website van de Commissie BBV.
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk