Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Toch geen 30%-regeling extra dienstverband
Als een werknemer die in aanmerking komt voor toepassing van de 30%-regeling van baan verandert, behoudt hij zijn recht op deze regeling voor expats. Hiervoor geldt wel de voorwaarde dat hij binnen drie maanden een nieuwe baan vindt. Dit oordeelde de Hoge Raad kortgeleden. Zoals u eerder heeft kunnen lezen in het bericht ‘Dubbele toepassing van 30%-regeling mogelijk’ oordeelde het gerechtshof vorig jaar dat een buitenlandse werknemer die in Nederland meerdere dienstbetrekkingen heeft waarvoor de 30%-regeling kan gelden, die regeling op al deze dienstbetrekkingen mag laten toepassen. De Hoge Raad heeft kortgeleden bepaald dat dat niet altijd het geval is.
Als u een buitenlandse werknemer in dienst heeft, kunt u hem gedurende maximaal acht jaar een belastingvrije vergoeding geven voor de kosten die hij maakt voor zijn verblijf in Nederland. Als u de werknemer geworven heeft vóór 1 januari 2012, mag dit gedurende tien jaar. Binnen deze periode mag deze werknemer van baan wisselen zonder dat hij zijn recht op toepassing van de 30%-regeling verliest. Hiervoor moet hij wel binnen drie maanden een nieuwe baan vinden waarin hij ook weer in aanmerking komt voor de 30%-regeling.
In deze zaak ging het om een werknemer uit België die voor een Nederlandse organisatie ging werken en vervolgens bij een andere werkgever een parttimedienstverband kreeg. Meer dan drie maanden later wilde hij een extra parttimeklus doen voor een andere onderneming en opnieuw de 30%-regeling laten toepassen. De inspecteur oordeelde dat het toepassen van de 30%-regeling niet was toegestaan. De Hoge Raad was het uiteindelijk met de inspecteur eens en oordeelde dat de driemaandeneis terecht was toegepast. Dit was het geval omdat de parttimeklus ter vervanging van een deel van de eerste baan in Nederland was. Tussen dit eerste dienstverband en de extra parttimeklus zat een gat van meer dan drie maanden. Als de Belgische werknemer zijn dienstverband bij de tweede werkgever had beëindigd en vervolgens binnen drie maanden de extra parttimeklus had aangepakt, was de 30%-regeling wel van toepassing geweest.
Hoge Raad, 21 maart 2014, ECLI (verkort): 634
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk