Eén op de zes medewerkers in Nederland heeft last van ongewenste omgangsvormen. Het gaat hierbij om pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, stalken, agressie en geweld. Ongewenste omgangsvormen hebben voor werknemers grote gevolgen op persoonlijk vlak en leiden vaak tot ziekteverzuim. Is er een (formele) klacht over ongewenste omgangsvormen binnen jouw organisatie, en je wilt deze laten onderzoeken, dan kun je terecht bij onze externe klachtencommissie.
Ongewenste omgangsvormen hebben voor werknemers grote gevolgen op persoonlijk vlak en leiden vaak tot ziekteverzuim. Maar ook voor jou als werkgever kunnen de gevolgen van ongewenste omgangsvormen groot zijn. Naast de financiële gevolgen door extra verzuim, kunnen ongewenste omgangsvormen leiden tot een slechte sfeer op de werkvloer en minder betrokkenheid van medewerkers. Dit heeft uiteindelijk weer gevolgen voor de productiviteit binnen jouw organisatie.
Een slechte omgang met ongewenste omgangsvormen kan ook heel schadelijk zijn voor het imago van jouw organisatie. Wanneer ongewenste omgangsvormen aan het licht komen en het blijkt dat jouw organisatie niet adequaat heeft gehandeld, is de kans groot dat klanten en potentiële medewerkers jouw organisatie gaan mijden.
Met het inschakelen van een externe klachtencommissie geef je jouw medewerkers de mogelijkheid ongewenste omgangsvormen bij een onpartijdige en deskundige partij aan het licht te brengen.
Vanuit de Arbowet ben je als werkgever verplicht de gevolgen van de psychosociale arbeidsbelasting, waaronder ongewenste omgangsvormen, tegen te gaan. Je dient te zorgen voor een veilige werkomgeving. De externe klachtencommissie is een effectief instrument in de aanpak van ongewenste omgangsvormen in jouw organisatie.
De externe klachtencommissie waar Vitacon Luteijn mee samenwerkt is een onafhankelijk en onpartijdig orgaan. De drempel voor een medewerker om hulp in te schakelen, is hierdoor zo laag mogelijk. De commissie bestaat uit een aantal deskundigen op het gebied van arbeidsrecht, integriteitsmanagement en gedragskunde. Zij beoordelen aan de hand van de klachtenregeling van jouw organisatie of een klacht over ongewenste omgangsvormen ontvankelijk is. Is dit het geval, dan passen zij hoor en wederhoor toe om vervolgens een klacht gegrond of ongegrond te verklaren. De commissie brengt vervolgens advies uit aan het management van jouw organisatie over de te nemen maatregelen. Je besluit uiteindelijk zelf welke maatregelen passend zijn.
Het grootste voordeel van een externe klachtencommissie inschakelen, is dat je geen eigen interne klachtencommissie hoeft aan te stellen. Het is niet nodig om medewerkers intern hiervoor op te leiden. Verdere voordelen van een externe klachtencommissie zijn:
Gebruikmaken van de externe klachtencommissie ongewenste omgangsvormen van Vitacon Luteijn?
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk