Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / “Directeur als vertrouwenspersoon, dat vinden wij heel gewoon”
Steeds meer bedrijven worden zich bewust van het belang van een vertrouwenspersoon in hun organisatie. Veranderende wetgeving en de #metoo discussie zijn daarvan de aanstichters. Op zich goed nieuws. Maar kan zomaar iedereen die rol van vertrouwenspersoon op zich nemen?
Ik kom geregeld bij bedrijven over de vloer. In gesprek over arbeidsomstandigheden en ongewenste omgangsvormen, hoor ik dan dat men een vertrouwenspersoon aangesteld heeft. Als ik vraag: hoe dan? En wie is die vertrouwenspersoon? Dan vertelt men geregeld dat dit de HR-adviseur is. Soms hoor ik dat de bedrijfsarts of zelfs een leidinggevende of de directeur (!) de vertrouwenspersoon is. Er zijn bedrijven waar ze dat heel gewoon vinden. Maar is het dan goed geregeld?
Nee. Een HR-adviseur, leidinggevende, directeur, lid van de ondernemingsraad en zelfs bedrijfsarts kunnen geen vertrouwenspersoon zijn. Waarom dan niet? De Inspectiedienst SZW zegt hierover het volgende: “Een vertrouwenspersoon dient onafhankelijk te zijn. Er mag geen sprake zijn van tegenstrijdige belangen. Dit kan het geval zijn bij posities die beoordelend of hiërarchisch van aard zijn”.
Wie is dan wél de vertrouwenspersoon? Een vertrouwenspersoon heeft een (geaccrediteerde) functiegerichte training of opleiding gevolgd of beschikt over aan te tonen deskundigheid. De vertrouwenspersoon neemt binnen de organisatie een onafhankelijke positie in, komt dus niet in conflict met zijn gewone taken in de organisatie. Hij of zij heeft de instemming van een personeelsvertegenwoordiging of de ondernemingsraad. Rol, taak en verantwoordelijkheid zijn omschreven en bekend gemaakt in de organisatie. De vertrouwenspersoon kan ook extern worden aangewezen. Welk voordeel levert dat op? Daar ga ik in mijn volgende blog op in. Stel als organisatie eerst de vraag: “hebben wij het wel goed geregeld?”
Remco Lefering Casemanager Crov | Extern vertrouwenspersoon
r.lefering@vitaconluteijn.nl 06 22 60 36 30
Actueel
Wettelijk minimumuurloon – Dit verandert er
Loonadministratie 2023-2024: bereid je voor op de jaarwisseling
Updatekracht en andere voordelen van generatiediversiteit
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Met ingang van 1 januari 2024 geldt er een wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers van 21 jaar en ouder. Vaste minimum maand-, week- en daglonen verdwijnen daarmee. Wat gaat er veranderen? En wat kan dit voor jouw organisatie betekenen? Ik leg het je uit. Door Laura van Alst, Arbeidsjurist Als het gaat om het wettelijk […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2023 naar 2024. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren?In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig zijn […]
Niet eerder stond je met vijf generaties tegelijk op de werkvloer. Hoe ga je als werkgever om met die generatiediversiteit? Hoe zorg je dat elke generatie met haar eigen kenmerken en unieke perspectieven optimaal kan bijdragen aan jouw organisatie? Ik verklap je graag de voor mij meest waardevolle take-away uit onze recente HR Kenniskring. Zhané […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips al lezen wat dit jaar fiscaal nog mogelijk is. Nu het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer is behandeld, zitten daar een aantal wijzigingen. We hebben ze voor je gemarkeerd in de bestaande special. Download de Update Special Eindejaarstips 2023 Tips voor alle belastingplichtigen Over het voorkomen […]
Je hebt wellicht al gehoord van de “Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit” (WPM), een term die veel stof heeft doen opwaaien in de afgelopen tijd. Deze regeling kan een grote impact hebben op bedrijven en hun bijdrage aan het verminderen van CO2-uitstoot. Als werkgever is het belangrijk om te begrijpen wat deze verplichting inhoudt, wie erdoor wordt […]
© 2023 - Stolwijk Kennisnetwerk