Home / Blogs / “Directeur als vertrouwenspersoon, dat vinden wij heel gewoon”
Steeds meer bedrijven worden zich bewust van het belang van een vertrouwenspersoon in hun organisatie. Veranderende wetgeving en de #metoo discussie zijn daarvan de aanstichters. Op zich goed nieuws. Maar kan zomaar iedereen die rol van vertrouwenspersoon op zich nemen?
Ik kom geregeld bij bedrijven over de vloer. In gesprek over arbeidsomstandigheden en ongewenste omgangsvormen, hoor ik dan dat men een vertrouwenspersoon aangesteld heeft. Als ik vraag: hoe dan? En wie is die vertrouwenspersoon? Dan vertelt men geregeld dat dit de HR-adviseur is. Soms hoor ik dat de bedrijfsarts of zelfs een leidinggevende of de directeur (!) de vertrouwenspersoon is. Er zijn bedrijven waar ze dat heel gewoon vinden. Maar is het dan goed geregeld?
Nee. Een HR-adviseur, leidinggevende, directeur, lid van de ondernemingsraad en zelfs bedrijfsarts kunnen geen vertrouwenspersoon zijn. Waarom dan niet? De Inspectiedienst SZW zegt hierover het volgende: “Een vertrouwenspersoon dient onafhankelijk te zijn. Er mag geen sprake zijn van tegenstrijdige belangen. Dit kan het geval zijn bij posities die beoordelend of hiërarchisch van aard zijn”.
Wie is dan wél de vertrouwenspersoon? Een vertrouwenspersoon heeft een (geaccrediteerde) functiegerichte training of opleiding gevolgd of beschikt over aan te tonen deskundigheid. De vertrouwenspersoon neemt binnen de organisatie een onafhankelijke positie in, komt dus niet in conflict met zijn gewone taken in de organisatie. Hij of zij heeft de instemming van een personeelsvertegenwoordiging of de ondernemingsraad. Rol, taak en verantwoordelijkheid zijn omschreven en bekend gemaakt in de organisatie. De vertrouwenspersoon kan ook extern worden aangewezen. Welk voordeel levert dat op? Daar ga ik in mijn volgende blog op in. Stel als organisatie eerst de vraag: “hebben wij het wel goed geregeld?”
Remco Lefering Casemanager Crov | Extern vertrouwenspersoon
r.lefering@vitaconluteijn.nl 06 22 60 36 30
Actueel
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Op 2 mei jongstleden was het zover: we kregen de sleutel van ons nieuwe kantoor overhandigd! Naast Doetinchem, Wijchen en Zevenaar is Stolwijk Kennisnetwerk nu ook in Deventer te vinden. Een uitbreiding waar we erg blij mee zijn! Het initiatief van deze nieuwe vestiging lag bij collega’s Gert Bouwhuis en Bart Kuipers. Gert vertelt: “Ik […]
De Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) is een nieuwe wet die per 1 januari 2021 van kracht is geworden. Deze wet maakt het voor ondernemingen in zwaar weer mogelijk om schulden te herstructureren door met schuldeisers en eventueel met aandeelhouders een onderhands akkoord te sluiten buiten faillissement. Een korte uitleg over de WHOA vind je […]
Log4j2 is een kwetsbaarheid in software. In de media staat deze kwetsbaarheid bekend als ‘Apache Log4j2’. Deze levert op dit moment een groot beveiligingsrisico op voor bedrijven. De software wordt met name gebruikt in veel webapplicaties en systemen die gebruik maken van Java. Het Nationaal Cyber Security Centrum adviseert om zo snel mogelijk een update […]
Accountancy Vanmorgen heeft onlangs de ranglijst van 50 grootste accountantskantoren gepubliceerd. Stolwijk Kennisnetwerk is dit jaar binnengekomen op plaats 33. Afgelopen jaren is onze organisatie flink gegroeid. Deze groei was geen doel op zich. Onze collega’s Diana Aalderink (directeur), Joost Kelderman (accountant en partner) en Fleur Wolters (relatiebeheerder controle) vertellen in het interview van Accountancy […]
Nederland rekent op zijn accountants. Dat geldt zeker voor MKB-ondernemers. Want of je nou een start-up bent of een gevestigd familiebedrijf, internationaal opererend of geworteld in je eigen regio, klaar voor uitbreiding of op zoek naar opvolging: iedere ondernemer moet kunnen vertrouwen op een breed, deskundig advies en een kritische blik. Met een van onze […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk