Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Rente speelt geen rol bij box 3-rendement zerobonds
De Kennisgroep Inkomstenbelasting van de Belastingdienst kreeg de vraag: ‘Waaruit bestaat het werkelijke rendement van een zerobond onder de tegenbewijsregeling box 3?’ De kennisgroep meldt: alleen uit vermogensaanwas – er wordt geen rente in aanmerking genomen.
Zerobonds – ook wel nulcouponobligaties – zijn obligaties die tijdens de looptijd geen rente uitkeren. Die worden voor een prijs beneden de nominale waarde uitgegeven en doorgaans aan het einde van de looptijd afgelost voor de nominale waarde. De korting die bij aankoop wordt verkregen, is vergelijkbaar met rente die pas aan het einde van de looptijd van de obligatie wordt uitgekeerd.
De kennisgroep kreeg de vraag waaruit nu precies het werkelijke rendement van een zerobond bestaat onder de tegenbewijsregeling box 3. Dat rendement bestaat louter uit vermogensaanwas, zo laat de fiscus nu weten. “Hoewel het verschil tussen de uitgifteprijs en de nominale waarde van de zerobond kan worden vergeleken met rente die pas aan het einde van de looptijd wordt uitbetaald, is feitelijk geen sprake van rente. Daarmee is ook geen sprake van een regulier voordeel. Jaarlijks wordt de waardemutatie van de zerobond in aanmerking genomen als vermogensaanwas.”
De kennisgroep overweegt dat het begrip ‘rente’ in de Wet IB 2001 niet wordt gedefinieerd. Alleen in het kader van de renseignering is in het Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001 een definitie opgenomen. “Rente wordt voor die bepaling gedefinieerd als hetgeen tussen de geldgever en de geldnemer is overeengekomen als vergoeding voor het gedurende de looptijd van de geldlening ter beschikking stellen van de hoofdsom.”
Op grond van die definitie is het verschil tussen de uitgifteprijs en de nominale waarde van de zerobond geen rente. “In het kader van de tegenbewijsregeling box 3 is er bij zerobonds dan ook geen sprake van een regulier voordeel.” Bij een zerobond is geen sprake van een lopende termijn van inkomsten. “Voor de waardering van een zerobond wordt aangesloten bij de in de prijscourant genoteerde beurskoers. Bij het ontbreken van een beurskoers zal de waarde in het economische verkeer van de zerobond moeten worden bepaald. Hierbij vormen de waarde bij uitgifte, de looptijd, de marktrente en nominale waarde van de zerobond indicatoren om de waarde aan het begin en aan het einde van het jaar te berekenen.”
Bron: Fiscaal Vanmorgen
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk