Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Belastingplan 2021: Wijziging uitfasering van de Levensloopregeling
Via het Wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2021 wil de overheid een aantal wijzigingen doorvoeren in het overgangsrecht. Op dit moment is dit wetsvoorstel nog in behandeling bij de Tweede Kamer. Zowel de Tweede Kamer als de Eerste Kamer kunnen nog wijzigingen aanbrengen in het wetsvoorstel, waaronder dit onderdeel.
Onlangs publiceerden wij een bericht over de overgangsregeling in het kader van de uitfasering van de Levensloopregeling per 1 januari 2022.
In dit artikel wordt de systematiek van de uitfasering besproken en de gevolgen daarvan voor de belastingheffing, het recht op en/of de hoogte van je toeslagen. Met dit artikel hebben wij inzichtelijk willen maken dat planning van de opname uit het levenslooptegoed, kan leiden tot belastingbesparing en/of zoveel als mogelijk toeslagbehoud.
In het wetsvoorstel dat nu bij de Tweede Kamer ligt staan onderstaande wijzigingen:
1. Levensloopinstelling wordt inhoudingsplichtigDe Levensloopinstelling (bank of verzekeraar) wordt inhoudingsplichtig voor de (fictieve) uitkering van het tegoed, in plaats van de ex-werkgever.
2. Toepassing heffingskortingenBij de inhouding wordt geen rekening gehouden met heffingskortingen, waaronder de levensloopverlofkortingen. Deze kunnen te gelde worden gemaakt in de aangifte inkomstenbelasting over 2021.
3. Fictieve genietingsmoment wordt 1 november 2021Het fictieve genietingsmoment van het levenslooptegoed wordt vervroegd van 31 december 2021 naar 1 november 2021.
De levensloopinstellingen hebben aangegeven uiterlijk begin 2021 haar deelnemers aan een levensloopregeling erop te wijzen dat het eindigen van levensloopregeling gevolgen kan hebben voor de belastingheffing, toeslagen en andere inkomensafhankelijke regelingen.
Tot slot is recent bekend geworden dat omzetting van een levenslooptegoed in verlofaanspraken fiscaal niet gefaciliteerd gaat worden.
Ben je deelnemer van een levensloopregeling en wil je graag sparren over je mogelijkheden? Dan kun je telefonisch (06 3032 2635) of per mail contact opnemen met onze collega Erwin ten Holder, fiscalist.
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk