Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Elektrische auto: wanneer kopen?
Ben je van plan om op niet al te lange termijn een elektrische auto te kopen en deze op de zaak te zetten? Dan is het raadzaam om dat dit jaar nog te doen. Je profiteert dan nog maximaal vijf jaar van een lage bijtelling en de milieu-investeringsaftrek.
De bijtelling vanwege het privégebruik is voor een elektrische auto dit jaar nog 12% tot € 40.000 van de cataloguswaarde. Over het meerdere van de cataloguswaarde is de bijtelling 22%. Volgend jaar wordt de bijtelling 16% over de eerste € 35.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere. Dat levert een fors hogere bijtelling op.
Voorbeeld: Je koopt dit jaar nog een elektrische auto van € 50.000. De bijtelling bedraagt dan 12% x € 40.000 + 22% x € 10.000 = € 4.800 + € 2.200 = € 7.000. Koop je de auto in 2022, dan wordt de bijtelling 16% x € 35.000 + 22% x € 15.000 = € 5.600 + € 3.300 = € 8.900. Per saldo dus € 1.900 ofwel ruim 27% meer. Rijd je de auto vijf jaar, dan is het verschil in bijtelling dus 5 x € 1.900 = € 9.500.
Investeer je dit jaar in een elektrische personenauto, dan kun je tot een maximale cataloguswaarde van € 40.000 13,5% aan MIA krijgen. De MIA kan dus maximaal € 5.400 bedragen en komt in aftrek op de winst. Het voordeel van de MIA hangt dus af van je belastingtarief.
De percentages van de MIA worden in 2022 verhoogd. Het is echter nog niet duidelijk of je ook volgend jaar voor een elektrische auto de MIA krijgt. Dit wordt eind december pas beslist.
Wil je privé een elektrische auto kopen, dan is het raadzaam om juist te wachten tot volgend jaar. Vanaf 1 januari kun je weer in aanmerking komen voor een subsidie bij aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Voor nieuwe elektrische auto’s bedraagt de subsidie € 3.350, voor gebruikte € 2.000.
Wil je meer weten over het juiste moment om een elektrische auto aan te schaffen, de bijtelling of de MIA? Neem dan contact op met onze adviseurs. Zij geven je graag advies, passend bij jouw persoonlijke situatie.
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk