Meters maken met menselijk maatwerk
Het ligt in de naam besloten: Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) ontleent haar kracht aan de mensen die er werken. En elk jaar zijn dat er meer. Hoe trek je als groeiende organisatie voldoende nieuw talent aan; medewerkers die van écht toegevoegde waarde zijn? SKN recruiter en HR-professional Elsbeth Adams deelt haar ervaringen.
Elsbeth, het zijn roerige tijden voor werkgevers die mensen willen aantrekken. Hoe blijf je relevant voor de arbeidsmarkt?
“Als wij kandidaten spreken, kijken wij niet als eerste naar onze eigen behoeften. Maar vooral naar die van hen en naar talenten. Van daaruit geven wij samen met de mensen invulling aan hun rol, met als gevolg dat zij meteen optimaal in hun kracht staan. Al tijdens het online reageren op onze vacatures kun je direct maatwerk maatwerk-wensen aangeven door zaken aan te passen en zo deels je eigen vacature te creëren. Maar ook als je al langer bij ons werkt, houden wij altijd de ogen open voor hoe mensen nog beter in hun kracht komen te staan. Bijvoorbeeld door een verbreding of verdieping in de functie of een mogelijke interne transfer die beter past. Of voor een eventuele inspirerende rol in een projectgroep. Hoe dan ook stoppen wij mensen niet in hokjes. Doordat we groeien krijgen we ook steeds meer verschillende rollen en dus mogelijkheden binnen SKN, dat is mooi om te zien. Werken bij SKN is menselijk maatwerk. Daar hechten wij ook echt waarde aan. Als medewerker ben je overigens wel zelf verantwoordelijk voor je succes en dus in de lead. Persoonlijk leiderschap is bij ons een sleutelbegrip, wij faciliteren waar we kunnen.”
“Ook als je al langer bij ons werkt, houden wij altijd de ogen open voor hoe mensen nog beter in hun kracht komen te staan.“
Wat is je grootste uitdaging?
“Waar ik ’s nachts van wakker kan liggen is toch wel de krapte op de arbeidsmarkt. Wij hebben sterke behoefte aan bemensing en trekken ook zeker goede mensen aan. Maar met het tempo waarin onze organisatie groeit, blijft het een continue uitdaging om dit ook qua capaciteit te managen. Onderbezetting trek ik me persoonlijk aan. Ik voel het zeker ook als mijn verantwoordelijkheid. Aan de andere kant bent ik een optimist. We hebben echt iets bijzonders bij SKN. Daarnaast werken we, via een unieke aanpak, hard aan recruitment en investeren veel in onze arbeidsmarktcommunicatie. Momenteel hebben we een mooi aantal kandidaten in de procedure en dat voelt goed.”
Hoe houd je de mensen binnen?
“We hebben onze basis goed op orde. SKN is een organisatie met oog voor de mens. In samenwerking met de teams zorgen wij dat nieuwe collega’s zacht landen, met een goede begeleiding. Natuurlijk ervaren mensen onderweg weleens wat hobbels, zowel op werkgebied of juist persoonlijk. Maar wij hebben gelukkig collega’s in de teams die zoiets tijdig signaleren. Één van onze kernwaarden is kwetsbaar opstellen. Er heerst bij ons een warme, open cultuur, waarin alles bespreekbaar is. Dit helpt ons samen tijdig te kunnen bijsturen. Als het met iemand niet zo lekker gaat, dan is dat niet een probleem dat die persoon zelf maar moet oplossen. We stellen dan altijd de vraag: Hoe kunnen wij je helpen? Soms gaat het dan over dingen die het werk niet eens raken, maar dat maakt voor ons geen verschil. Als we iets kunnen bijdragen, dan doen we dat.”
“We willen heel graag mensen aantrekken die onze organisatie beter, mooier en waardevoller kunnen maken. Mensen die midden in het leven staan.“
Waarom kiezen mensen voor SKN?
“In onze arbeidsmarkt campagnes zeggen we: Bij het kiezen van een nieuwe werkgever neem je beslissingen met je hoofd en hart. En onze slogan voor werken bij SKN is Voelt goed! Ik denk dat dit ook echt de lading dekt. We willen heel graag mensen aantrekken die onze organisatie beter, mooier en waardevoller kunnen maken. Mensen die midden in het leven staan. Die niet alleen hard willen werken, maar die ook maatschappelijk betrokken zijn, bewust met hun werk-privé balans omgaan en die het ook gewoon leuk met elkaar willen hebben. Door onszelf, vanuit onze kernwaarden Diepgang, kwetsbaar opstellen, ondernemend en samen te profileren als de betrokken werkgever die wij zijn, blijven wij aantrekkelijk. Het is een eerlijk verhaal, het is iets wat we voelen, zijn en daarom ook zo makkelijk uitdragen. En daar ben ik trots op!”