Skip to main content

Menselijke maat stevig verankerd in het SKN-DNA.

Hanteren van de menselijke maat heeft diepe wortels in het DNA van Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Al sinds het prille begin is het zakelijk belang er ondergeschikt aan de aandacht voor mens en maatschappij. Kan zulk sociaal ondernemerschap wel het benodigde zakelijke succes brengen? We vroegen SKN-directeur en aandeelhouder Diana Aalderink naar haar visie.

Diana, waar begint het bij SKN met die menselijke maat?

“Al tijdens het werven van potentiële nieuwe medewerkers. Wij proberen kandidaten niet direct in het profiel te duwen dat in onze vacatures staat. We willen heel graag weten wat mensen bezighoudt, op welke manier een eventuele switch naar ons als werkgever meerwaarde voor hen kan hebben. Van hieruit kijken wij of een persoon een waardevolle rol kan hebben bij SKN. Daarom benaderen we mensen persoonlijk en gaan inhoudelijk het gesprek met hen aan. Het is opvallend hoeveel informatie mensen bereid zijn met ons te delen. Daaraan merken wij dat kandidaten zich snel bij ons thuis voelen en dat voelt natuurlijk – ook voor ons – erg goed.”

Wij willen graag mensen aantrekken die bij ons passen.

Dat klinkt niet als een harde vorm van recruitment, kun je daarmee tegenwoordig de strijd op de arbeidsmarkt effectief genoeg voeren?

“Jazeker. Dat vele kantoren al jarenlang vrij agressief jagen op nieuwe medewerkers heeft ervoor gezorgd dat veel professionals al lang niet meer onder de indruk zijn van die directe benadering. Zij kennen inmiddels het klappen van de zweep. Wij willen graag mensen aantrekken die bij ons passen. Dat bereiken we door ons toch vooral geïnteresseerd op te stellen. Ook tijdens een sollicitatieprocedure bewaren we de rust. Laatst sprak ik bijvoorbeeld een kandidaat die wat ons betreft morgen mocht beginnen. Hij wilde zelf graag toch nog even nadenken, vond het belangrijk dat de overstap goed voelde. Uiteindelijk koos hij bewust voor ons. Op deze manier hebben we samen met die kandidaat een proces doorlopen, waarin hij zich helemaal vrij voelde om op zijn moment de juiste keus te maken. Voor druk zwichten, voelt denk ik nooit helemaal goed. Wij doen dat niet en vragen het ook niet van onze potentiële nieuwe collega’s.”

Ervaren mensen dan ook geen druk als zij eenmaal aan het werk zijn?

“Iedereen krijgt een warm onthaal en alle ruimte om te aarden in onze organisatie. Dat zien we ook bevestigd in de resultaten van ons onderzoek en tijdens onze vierjaarlijkse SKN-presentatie waarin we onder meer vertellen over onze kernwaarden. Mensen geven ons terug dat wij de door ons geschepte verwachtingen waarmaken, dat vinden we mooi om te zien. Aan de andere kant kunnen wij natuurlijk niet altijd voorkomen dat onze medewerkers op termijn druk ervaren tijdens het werk. Maar we proberen daar altijd iets tegenover te zetten. Zo zijn er, naast piekmomenten, ook periodes met relatieve rust waarin we onze mensen stimuleren om extra te ontspannen. We proberen zoveel als we kunnen de balans te bewaren. Als het zo is dat mensen druk ervaren, omdat ze niet lekker in het werk zitten of privé ergens mee worstelen, kijken we wat we kunnen doen om verlichting te bieden. Even pauze bijvoorbeeld of tijdelijk een andere rol. De oplossing kan ook buiten onze organisatie liggen. We doen wat er nodig is om mensen sterker te maken en wat op langere termijn écht helpt.”

En buiten de organisatie, wat merken klanten bijvoorbeeld van jullie sociale visie?

“Één van onze meer ervaren accountants maakte iets mee dat hij in de tientallen jaren van zijn carrière nog nooit eerder was overkomen. Hij kreeg een knuffel van een potentieel nieuwe klant, iemand die op aanraden van een andere klant bij ons kwam en grote zorgen had. Ze was op zoek naar een advies dat bij haar paste. Onze collega luisterde en keek met hoofd en hart wat de klant nodig had. Daarmee hielp hij zijn gesprekspartner de hoogspanning te laten zakken en zich open te stellen voor zijn adviezen. Die empathie kwam hem dus op een omhelzing te staan. Geweldig toch? Wij stimuleren onze mensen om diepgang te tonen, verbinding met onze klanten te maken en te gaan voor die vertrouwensrelatie.”

We vinden het vooral belangrijk om goed te doen. Dat zit in ons DNA en dat willen we ook onze collega’s meegeven.

En maatschappelijk?

We leveren maatschappelijk zeker onze bijdrage. Maar daarmee treden wij niet op de voorgrond. Medewerkers die maatschappelijk het initiatief nemen, ondersteunen wij graag. Zo vatte onlangs een van onze collega’s het idee op om binnen een etmaal 500 kilometer te fietsen voor het KWF. Alle collega’s steunden hem in zijn poging en namen zelfs deel door zelf ook prestaties te leveren. We maakten er met z’n allen een mooi evenement van. De poging slaagde en als organisatie verdubbelden wij de opbrengst. Ook helpen wij af en toe jong sportief talent in hun ontwikkeling en ondernemen we nog heel veel meer op het maatschappelijke vlak. We vragen daar niets voor terug en schreeuwen onze betrokkenheid ook niet van de daken. Het hoeft geen verkoopmodel te zijn. We vinden het vooral belangrijk om goed te doen. Het zit in ons DNA en dat willen we ook onze collega’s meegeven.

Eindigt de menselijke maat ook ergens?

“Nee, absoluut niet. Ook als wij merken dat medewerkers bij ons niet tot hun recht komen, proberen wij hen te helpen een weg te vinden die beter bij hen past. Met mensen die besluiten voor een andere werkgever te kiezen, voeren wij altijd een uitgebreid exitgesprek. Wij willen graag meer leren over de redenen voor het vertrek. Ontdekken of we iets gemist hebben, ergens zaken kunnen verbeteren. De wereld is te klein om in onmin uit elkaar te gaan, meestal komen we mensen vroeg of laat ook weer tegen. Wij gaan daarom altijd voor een win-win situatie en een positief afscheid. We zien gelukkig ook dat er oud-collega’s zijn die op enig moment weer bij ons terugkomen. Dat kan zijn omdat zij ons missen en weer solliciteren of omdat zij vanuit het bedrijfsleven een klantrelatie met ons aangaan. Daaraan zien en merken we dat we toch iets goed doen. Zakelijk, maar zeker ook menselijk en dat vind ik mooi.”

Terug