Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Heeft jouw organisatie al een preventiemedewerker?
Een preventiemedewerker, elke organisatie moet er minstens één hebben en dat mag geen externe partij zijn. Wat voor taken en verantwoordelijkheden heeft een preventiemedewerker?
Elke organisatie is verplicht tenminste één medewerker aan te wijzen als preventiemedewerker. Dit moet iemand van binnen de eigen organisatie zijn. Voor organisaties tot en met 25 medewerkers geldt dat de werkgever zelf deze taak op zich mag nemen, voor grotere organisaties moet de taak in handen liggen van een andere medewerker.
De precieze inhoud van de taken van een preventiemedewerker is afhankelijk van onder andere de grootte, structuur en omstandigheden van een organisatie. Wel zijn er tenminste deze drie wettelijke taken (artikel 13 van de Arbowet, lid 7):
De preventiemedewerker ondersteunt de werkgever bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Dit doet hij door te helpen met het opstellen van een overzicht van alle risico’s voor de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van medewerkers binnen de organisatie. Dit resulteert in een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De werkgever krijgt hiermee snel inzicht in welke verbeteringen er op welk vlak nodig of gewenst zijn.
De preventiemedewerker helpt bij het opstellen van een plan van aanpak, waarin staat welke maatregelen er nodig zijn voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid en hoe deze kunnen worden ingevoerd. Hierbij werkt de preventiemedewerker nauw samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners, maar ook met de OR/personeelsvertegenwoordiging.
De preventiemedewerker is afkomstig van de werkvloer. Vanuit die rol en ervaring kan hij actief bijdragen aan het tot een minimum beperken van de kans op gezondheidsklachten en ongevallen op het werk, bijvoorbeeld door geluidsoverlast, gevaarlijke stoffen of zware lichamelijke belasting. De preventiemedewerker vervult een brugfunctie tussen de werkgever en de medewerkers en let erop dat er voldoende oog is voor (in de RI&E beschreven) risico’s. Concrete taken kunnen zijn het meewerken aan heldere voorlichting en duidelijke werkinstructies voor correct gebruik van beschermingsmiddelen en handige tools.
Naast de drie wettelijke taken, kun je ervoor kiezen het pakket van de preventiemedewerker uit te breiden met taken zoals:
Hulp nodig bij het inrichten van het takenpakket van een preventiemedewerker? Meer weten over de RI&E? Arbodeskundig advies inwinnen? Bel of mail ons, we helpen je graag.
Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Actueel
Fiscale maatregelen uit het hoofdlijnenakkoord
Nieuwe EU-richtlijn voor betere bescherming tegen greenwashing
LIV vervalt en LKV ouderen bouwt af vanaf 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
PVV, VVD, NSC en BBB hebben op 16 mei 2024 een hoofdlijnenakkoord gesloten. Hoewel dit nog moet leiden tot een gedetailleerd regeerakkoord, zien we hierin al wel diverse fiscale maatregelen. Wat kun je verwachten aan fiscale maatregelen uit het hoofdlijnenakkoord? Je leest het per thema. Maatregelen voor arbeid Uit het hoofdlijnenakkoord kunnen we de volgende […]
Vanaf medio 2026 geldt de nieuwe EU-richtlijn Empowering the Consumer for the Green Transition. Deze moet zorgen voor betere consumentenbescherming tegen greenwashing en consumenten concretere duurzaamheidsinformatie geven over producten en diensten. Nu vindt er nog regelmatig misleiding plaats met onvoldoende onderbouwde claims zoals ‘groen’ of ‘milieubewust’. Tegen greenwashing: Alleen milieuclaim met keurmerk De nieuwe EU-richtlijn […]
De Eerste Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel waarin het LIV (het lage-inkomensvoordeel) vervalt per 2025 en het LKV (loonkostenvoordeel voor oudere werknemers) wordt afgebouwd vanaf 2025. LIV: Lage-inkomensvoordeel Het lage-inkomensvoordeel (LIV) vervalt per 2025. Het LIV is een jaarlijkse tegemoetkoming voor werkgevers die medewerkers in dienst hebben met een laag loon. De regeling verlaagt […]
Heb je box 3-vermogen aan te geven in je aangifte inkomstenbelasting over de jaren tot en met 2023? Het is de verwachting, dat de Hoge Raad in augustus of september uitspraak doet in het kader van een aantal box 3-arresten. Is die gunstig voor belastingplichtigen, dan kun jij je straks met digitaal met het formulier […]
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk