Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Arbeidsmigratie: een vloek of zegen?
Het was een belangrijk thema bij de verkiezingen: arbeidsmigratie. Alle partijen willen er werk van maken om deze vorm van migratie te beperken. Waar de een het zoekt in het helemaal indammen van arbeidsmigratie, wil de ander specifieke groepen arbeidsmigranten uitsluiten of een plafond instellen.
Door Marcel Moes, Directeur/Adviseur Publiek Advies
Over welke aantallen arbeidsmigranten hebben we het nu eigenlijk? Het onderzoekbureau SEO becijfert in haar rapport ‘Arbeidsmigratie in 2030′ dat het aantal arbeidsmigranten in de afgelopen jaren is verviervoudigd van zo’n 200.000 in 2006 naar circa 850.000 in 2021. Naar verwachting zet deze groei zich bij ongewijzigd beleid door.
Welk doel dient het beperken van de arbeidsmigratie? Tot een aantal jaren geleden was dat vooral om verdringing op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Met de huidige personeelskrapte is dat argument van tafel verdwenen. Tegenwoordig noemen partijen vooral andere argumenten als uitbuiting, slechte huisvesting en daarmee gepaard gaande overlast.
Naast deze schaduwkanten van arbeidsmigratie zit er ook een andere kant aan. Zo leunen bedrijfstakken als de landbouw, groothandel, horeca, zorg, logistiek en ICT in toenemende mate op arbeidsmigranten. Dit omdat er onvoldoende Nederlandse beroepskrachten zijn om al het werk in deze bedrijfstakken gedaan te krijgen. Het beperken of terugdringen van het aantal arbeidsmigranten heeft direct consequenties voor de economische ontwikkeling van deze sectoren en de producten of diensten die ze leveren.
SEO becijfert dat in 2019 arbeidsmigranten netto 11 miljard euro bijdroegen aan het nationaal inkomen (gemiddeld € 650 netto per hoofd van de bevolking). Deze nettobijdrage stijgt volgens het onderzoek van SEO naar maximaal 22 miljard euro (gemiddeld € 1100 per hoofd van de bevolking) in 2030. Een deel hiervan komt ten goede aan de arbeidsmigranten zelf in de vorm van loon en premies. Het overige deel komt ten goede aan alle Nederlanders in de vorm van goedkopere producten, betere zorg, lagere belastingen of meer consumptieve keuzes.
Zie hier het dilemma van arbeidsmigratie. De door de politieke partijen bepleitte beperking van arbeidsmigratie leidt wellicht tot minder huisvestingsproblemen, maar heeft ook een prijs in termen van krimp in bepaalde bedrijfstakken, een duurder stukje vlees, minder zorg of een hogere belastingdruk. Het risico van een te eenzijdige benadering van het arbeidsmigratie-vraagstuk is dan ook dat het leidt tot verplaatsing in plaats van het oplossen van problemen. Een breed inhoudelijk maatschappelijk debat kan hier soelaas bieden.
Zullen we binnenkort eens sparren over economie en arbeidsmarkt en hoe je die met jouw organisatie kunt versterken?
Marcel MoesDirecteur/Adviseur Publiek AdviesTel: +31 (0)6 1985 4758E-mail: m.moes@stolwijkpubliekadvies.nl
Actueel
Uitgelicht: 3 do’s uit de Masterclass Wet verbetering poortwachter
Flexibele arbeidsovereenkomsten – Dit moet je weten
5 tips voor verleiden op de werkvloer
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
PVV, VVD, NSC en BBB hebben op 16 mei 2024 een hoofdlijnenakkoord gesloten. Hoewel dit nog moet leiden tot een gedetailleerd regeerakkoord, zien we hierin al wel diverse fiscale maatregelen. Wat kun je verwachten aan fiscale maatregelen uit het hoofdlijnenakkoord? Je leest het per thema. Maatregelen voor arbeid Uit het hoofdlijnenakkoord kunnen we de volgende […]
Vanaf medio 2026 geldt de nieuwe EU-richtlijn Empowering the Consumer for the Green Transition. Deze moet zorgen voor betere consumentenbescherming tegen greenwashing en consumenten concretere duurzaamheidsinformatie geven over producten en diensten. Nu vindt er nog regelmatig misleiding plaats met onvoldoende onderbouwde claims zoals ‘groen’ of ‘milieubewust’. Tegen greenwashing: Alleen milieuclaim met keurmerk De nieuwe EU-richtlijn […]
De Eerste Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel waarin het LIV (het lage-inkomensvoordeel) vervalt per 2025 en het LKV (loonkostenvoordeel voor oudere werknemers) wordt afgebouwd vanaf 2025. LIV: Lage-inkomensvoordeel Het lage-inkomensvoordeel (LIV) vervalt per 2025. Het LIV is een jaarlijkse tegemoetkoming voor werkgevers die medewerkers in dienst hebben met een laag loon. De regeling verlaagt […]
Heb je box 3-vermogen aan te geven in je aangifte inkomstenbelasting over de jaren tot en met 2023? Het is de verwachting, dat de Hoge Raad in augustus of september uitspraak doet in het kader van een aantal box 3-arresten. Is die gunstig voor belastingplichtigen, dan kun jij je straks met digitaal met het formulier […]
Ben je als ondernemer van plan een volledig elektrische bedrijfsauto te kopen, dan kun je vanaf 23 april 2024 weer de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen. De subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s bedraagt maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. De SEBA is dit jaar voor het laatst beschikbaar. Voor welke auto’s? De SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk